Vyhne – Banská Štiavnica

Stonehenge na Rosniarkach (autor foto: PeterC)

Stonehenge na Rosniarkach (autor foto: PeterC)

V posledný augustový deň (31. 8. 2019) sa na putovanie z Vyhní do Banskej Štiavnice vybrala desiatka turistov. Z dlho dopredu plánovanej a objednanej exkurzie v pivovare Steiger nakoniec nebolo nič. Zrušená bola iba deň pred termínom zo strany pivovaru údajne z dôvodu zdravotných problémov sprievodkyne. Narýchlo vybavená náhradná akcia – možnosť prehliadky štôlne Glanzenberg v Banskej Štiavnici zasa príliš neoslovila účastníkov výletu, takže sme nakoniec zostali len pri turistike.

Hneď na úvod sme si vo Vyhniach prezreli bývalú kúpeľnú kaplnku, dielo svetovo uznávaného slovenského architekta Ladislava Hudeca, ktorý staval v Šanghaji mrakodrapy. Táto skromná kaplnka je vraj jeho jediná stavba postavená na Slovensku.

Ďalším cieľom bol vyhliadkový kopec Jeržištán – Jelenia skala (758 m). Odbočku žltej značky z hlavnej asfaltovej cesty na konci Vyhní by sme bez navigácie asi minuli. Malé zdokonalenia turistického značenia by zrejme neboli na škodu. Pri miestami strmom výstupe sme sa v teplom letnom počasí zapotili, výhľad ale určite stál za to. Na len nedávno skončené oslavy 75. výročia SNP sme si spomenuli pri pamätníku v bývalej osade Rumplovská, ktorá tiež patrí na zoznam fašistami vypálených obcí.

V sedle Červená studňa sa naše rady rozšírili o Majku, ktorá si ráno poplietla autobusy a tak nám prišla aspoň naproti z Banskej Štiavnice a na krátky čas aj o Johnyho, ktorý sa vybral prebrázdiť okolité cestičky na dvoch kolesách. Po krátkej občerstvovacej prestávke sme sa vybrali k známym vyhliadkovým bodom – najskôr na Rosniarky s malým kamenným „Stonehenge“ a krásnym výhľadom na Banskú Štiavnicu, cestou späť ešte na vyhliadku Paradajs s krížom, ktorá však už trochu zarastá. Z Červenej studne sme už len okolo tajchu Veľká Vodárenská zostúpili do centra mesta a po krátkom posedení sa ponáhľali rozpálenými ulicami na chátrajúcu železničnú stanicu (ktorá mimochodom aktuálne slúži ako výstavná sieň moderného „pseudoumenia“), aby sme stihli spoj ešte stále premávajúcej „novej Štiavnickej Anče“ do Hronskej Dúbravy.

Parametre trasy:

-PeterC-

Komentáre sú uzavreté.