Taxislužba na Sliezsky dom

V posledných rokoch horolezci, vysokohorskí turisti, či horskí vodcovia a ich klienti radi využívali zriadenú taxislužbu na Sliezsky dom. Skrátila namáhavý výstup o 1,5 hodinu hore a o toľko aj dole. Odvoz stál 5,- € na osobu a všetci boli spokojní. Dopravca a aj pasažieri.

18. septembra 2014 sa črtal konečne deň bez dažďa, preto sme sa rozhodli o výstup na Gerlachovský štít. Samozrejme s využitím taxislužby na Sliezsky dom. Na recepcii nám telefonicky oznámili, že požadovaná služba bola zrušená. Škoda, no od nášho cieľa nás to neodradilo. Ráno o 6.00 h sme v Tatranskej Polianke a chystáme sa vyraziť smer Velická dolina.  Pekný, slnečný deň chcú pravdepodobne využiť aj ďalší záujemcovia o Gerlachovský štít, lebo vidíme desiatky baliacich sa turistov aj s horskými vodcami. V tom prichádzajú známe taxíky zo Sliezskeho domu a nakladajú horských vodcov a ich klientov. My šliapeme po asfaltke smerom hore, keď nás preplnené taxíky predbiehajú smer Sliezsky dom. Nereptáme, veď sme zvyknutí chodiť po horách, len si myslíme svoje.

O poldruha hodiny si doprajeme pred obnoveným hotelom odpočinok. O (ne)zrušenej taxislužbe som sa išiel spýtať na recepciu hotela. Áno, naša taxislužba bola zrušená, no ak si objednáte horského vodcu, tak službu poskytujeme. Znela odpoveď. Recepcia len potvrdila to, čo sme si všetci aj tak domysleli. Na Slovensku je to tak. Všetci sme si rovní, len niekto je rovnejší! Kto a prečo to takto zariadil je mi jedno. No tuším odkiaľ vietor fúka. Nás vysokohorských turistov, ktorým sú Vysoké Tatry veľkou láskou, nemôže takáto maličkosť odradiť od svojho cieľa. Ak chceme vystúpiť na náš najvyšší vrchol, na Bradavicu, či na Končistú, tak cestu po Sliezsky dom radi absolvujeme aj po svojich.

Neviem však pochopiť „gazdu“ Sliezskeho domu, či zrušenie taxislužby pre pospolitých turistov, je pre neho ziskom, alebo stratou. Ak nás pospolitých turistov vyviezol na Sliezsky dom taxík, všetci sme rovnako platili po 5,- €/osoba.  Potom sme zamierili do bufetu a od radosti, že sme tak zavčasu pod štítom, minuli pár eur na pivo, raňajky, kávu, či čaj s rumom. Samozrejme, aj po absolvovaní výstupu. Toho dňa, keď sme k hotelu vystúpili po svojich, do bufetu sme ani nevkročili a konzumovali a pili  svoje zásoby z batoha. Pred pár rokmi sme chceli vystúpiť v Rakúsku na Grossvenediger. Na internete sme zistili, že po chatu Johannis Hötte dopravuje turistov taxislužba. Ešte zo Slovenska sme si ju objednali a takmer trojhodinový ťažký výstup sme mali za sebou. Nikoho nezaujímalo kto sme, čo sme, prečo tam ideme a či máme oprávnenie.

Niekto asi sleduje len jeden cieľ, aby Vysoké Tatry patrili len jemu. Pripomenul mi to aj náš spomínaný výstup na Gerlachovský štít. Naše družstvo pozostávalo z dvoch inštruktorov vysokohorskej turistiky a štyroch absolventov  kurzu základov VhT. Zvolili sme si klasickú trasu na Gerlachovský štít a to Velickou próbou hore a Batizovskou próbou dole. Celou cestou od Kvetnice pod Velickú próbu, potom za Sedielkom nad kotlom, či za Dromedárovým chrbtom, až po samotný vrchol som nenašiel jediného kamenného mužíka. Pár kameňov naukladaných na sebe, ktoré tak vedia potešiť, až ich pri blúdení nájdeme. A pritom ide o cestu na najvyšší vrchol domoviny. V auguste tohto roku som bol na Veľkom Ganku a veru po celej Rumanovej dolinke boli známi kamenní mužíci, ktorí napovedali ako sa dostanem na Rumanovu terasu a potom až na Ganek. Ak boli niektorí mužíci zvalení, opravili sme ich. Tak sa to robí všade vo vysokých horách. Pri jednom výstupe na Gerlachovský štít som postavil niekoľko mužíkov na kritické rebrá za Dromedárovým chrbtom, aby druhí návštevníci ľahšie trafili prechodom cez rebrá. O týždeň som sa vrátil a po mojich mužíkoch nebolo ani stopy. Komu prekážali „nemí  sprievodcovia na Gerlach“ a prečo na celej klasickej ceste na náš najvyšší štít nenájdeme ani jedného mužíka? V iných dolinách a vrcholoch Vysokých Tatier mužíkov nájdem, len v okolí Gerlachovského štítu nie.

Už 46 rokov chodím do mojich milovaných Vysokých Tatier, preto z obavou očakávam, čoho sa ešte dožijeme. Naši pradedovia osadili ťažké miesta výstupu na Gerlachovský štít skobami a reťazami, ktorých zbytky ešte stále slúžia. Bývalý slovenský prezident Rudolf Schuster dal vybudovať na obidvoch próbach nové reťaze. Po mesiaci zmizli. Ostatné krajiny smerom na západ urobili a robia všetko preto, aby na svoj najvyšší vrchol umožnili vystúpiť každému, kto na to má. Len „náš Gerlach“ je opradený  rúchom tajomstva a záhad.

Milan Hlavatý, september 2014

komentárov 10 k článku “Taxislužba na Sliezsky dom”

  1. Miloš píše:

    Milanko, ak môžem niečo dodať. Ako raz povedal náš spoločný priateľ Domino. Treba “náš” (myslím nás všetkých) vyznačiť ako turisticky značenú trasu a je vymaľované. Myslím si, že stále chodíme okolo horúcej kaše a nepomenúvame problém pravým menom. Ja sa nebojím. Jednoznačne zmiznuté reťaze z Gerlachu, miznúcich mužíkov a aj úžasnú taxi službu majú na svedomí horskí vodcovia. A to, že sú medzi mini debili, sme sa osobne a nie len my, niekoľko krát presvedčili pri stretnutí s nimi na Gerlachu. Najhoršie na tom je, že im toto do ich vymletých hláv niekto natĺka a oni si myslia, že to tak má byť.

  2. vlado píše:

    ahojte, ja chcem len povedat že sa s vami ztotožnujem, Gerlach si kupilo .. par ludi, ten taxik som využival aj ja, 25 rokov leziem, turistikujem a par debylkov ma nerozhodi. Na Gerlach chodim a stale budem, ten je pre každeho.

  3. Tibor píše:

    Milan. Tvoje informácie sú neúplné, nesprávne a skreslené. Sliezsky dom dostal v tejto sezóne zákaz robiť vývozy pre ľudí, ktorí nie sú ubytovaní na hoteli. Ak chceš vedieť prečo obráť sa so žiadosťou vysvetlenie na Štátne lesy TANAP-u. Samotným vodcom tým vznikol vážny problém, ako dostať klientov na SD dom pretože značná väčšina z nich by po pešom výstupe už nebola schopná dosiahnuť vrchol. Riešilo sa to urgentne vybavením povolení na vjazd na lesnú cestu a zaistením vozidiel (terénnych, ktoré sú podobné ako vozidlo SD – Landrover), ktoré si v daný deň videl. Zrušenie vývozov je teda medzi “gazdom” SD a TANAP-om. To že si vodcovia zaistili pre seba povolenia na vjazd je ich osobná iniciatíva. Ako si správne podotkol – “Nás vysokohorských turistov, ktorým sú Vysoké Tatry veľkou láskou, nemôže takáto maličkosť odradiť od svojho cieľa. Ak chceme vystúpiť na náš najvyšší vrchol, na Bradavicu, či na Končistú, tak cestu po Sliezsky dom radi absolvujeme aj po svojich. V tom s Tebou súhlasím. Takisto som zato aby sa Tatry otvorili pre všetkých – voľný pohyb. Nie však spôsobom, aký si predstavujú niektorí turisti – že sa všade namaľujú značky a natiahnu reťaze. Keď si frajer a máš nato tak tam choď a vystúp hore. Tí čo najviac volajú po otvorení nových chodníkov jedným dychom požadujú, aby im cestu pripravili do takého stavu, aby to mohli prejsť bez toho aby museli použiť nejaké orientačné a pohybové schopnosti. To je úbohé. Hory by mali byť miestom slobody, kde si každý môže zvoliť svoj cieľ a trasu, ktorou naňho pôjde. Ale zároveň musí prebrať plnú zodpovednosť za svoje konanie a správne vyhodnotiť svoje schopnosti. Premeniť Tatry na telocvičňu ovešanú reťazami a plnú farebných pruhov nie je tá cesta, ktorou by sa malo ísť. Keď sa už odvolávaš na západné krajiny tak tam je situácia iná v tom, že alpy sú obrovské a je tam priestor nato aby sa tam nabúchali aj nejaké ferraty a podobne. Stále ostane dosť priestoru pre tých, ktorí sa chcú s horami popasovať ako rovný z rovným, bez toho aby im v tom niekto či niečo pomáhal. BTW na Mt. Blanc tiež nevedie značka.

  4. Michal Gercak píše:

    Vazeni pani, dovolte, aby som poopravil jeden fakt o ktorom Vas aj recepcia Sliezskeho domu zle informovala. Sliezsky dom v minuloch rokoch vyuzival komercny vyvoz turistov, vodcov, ale aj ubytovanych hosti. pred touto sezonou, mu vsak Sprava TANAPu nedovolila vyvazat neubytovanych hosti a ani horskych vodcov. Predpokladam, ze zeleny a cerveny Landrover, ktore ste videli, su vozidla horskych vodcov, ktorym Krajsky urad v Presove povolil vyvazat svojich klientov avsak nie komercny vyvoz.

  5. Martin Kutlik píše:

    nooo..nie na komercny vyvoz?? to potom znamena,ze horsky vodcovia to robia zadarmo?? ako niektore argumenty su naozaj zvlastne,priam detske…ze alpy su vacsie ako tatry…to je argument?? ze je tam väcsia moznost najst trasy…hmmm…opät raz je ale niekto zvyhodneny….horsky vodcovia by sa mali hlavne zamysliet nad tym,ze tym,ze si tam vozia “klientov” ,tiez nicia vyfukovymi plynmi prostredie…ak maju radi hory,tak nech ich maju radsej ako peniaze od klientov !!!

  6. miro píše:

    Horski vodcovia, zrejme pouzivaju nizkoemisne alebo elektro auta, inak si tu vynimku neviem logicky vysvetlit. A Tibor ty si sa nikdy nechytil retaze a nikdy nepozrel na ziadnu znacku ked mas taky nazor?

  7. Peter píše:

    Ja len k tomu Mnt. Blancu co spominal Tibor. Znacka tam sice nieje ale mozno len koli tomu ze znacit chodnik po ladovci ktory sa samozrejme posuva a meni sa jeho hrubka by bolo asi tazke no vystupova cesta je celkom znatelna a dobre preslapana. To je co sa tyka vrcholu. Inak z Chamonix ide zubacka az do 2300m potom je chata Tete Rouse (miestami fixne lana) a dalej Gouter kde su tiez miesta zaistene fixnymi lanami. A co je najpodstatnejsia vec nikto nehovori kto moze a kto nemoze na kopec ist. Ja si myslim ze jedna, dve ferraty by sa do Tatier v pohode zmestili. Je to skor o tom ze to nieje pohodlne pre istu skupinu ludi aby v Tatrach tie ferraty boli.

  8. Hela píše:

    Podľa mňa, je úplne jedno kto zrušil taxislužbu na SD. Cesta je tam vybudovaná, lesy naokolo zničené lykožrútom a pod našim najvyšším vrcholom vybudovaný hotel. Keby bola takáto prístupová cesta v Poľských horách, už dávno by mali vyriešený prístup. Keď si prístup k hotelu môžu uľahčiť hostia, mohli by si aj turisti smerujúci do vyšších polôh, veď stačí v zničenej prírode použiť elektromobily alebo iné šetriace vozidlá, ktoré by pomohli obom stranám – turistom i majiteľom vozidiel. Hlavnou príčinou neochoty a hádzania polien či už horským vodcom, inštruktorom VHT a turistom je snaha “niekoho“ v pozadí s finančne silnými skupinami klásť podmienky a zvýhodňovať len platiacich turistov. Lebo majú v očiach miesto zreničiek doláriky a euráče, však ako inak by boli tam kde sú. Vidíme, aké nešetrné zásahy sú týmito skupinami robené nielen vo Vysokých ale aj Nízkych Tatrách, kde neváhajú používať podstatne hlučnejšie a ničivejšie prostriedky na prírodu,ako by bolo využitie jestvujúcej cesty vozidlami k SD. Ale Tatry predsa patria každému z nás, platí v nich viacej zákazov,obmedzení a uzáverov ako možnosti vychutnať si ich nádheru a atmosféru. Áno, všade je to ináč ako na Slovensku, ale to je v ľuďoch a ich prístupe.

  9. Milan Hlavatý píše:

    Som povďačný každému, čo sa zapojil do diskusie. Ak budeme na túto tému viac hovoriť, možno sa dočkáme zmeny v otázke horských vodcov, zaistených ciest, pohybu a výstavby v Tanape, či lobyzmus, ktorý všetko riadi. Ak je to tak, ako hovorí Tibor a Michal, tak “gazdovi” sa ospravedlňujem. Podľa vyjadrení Tibora a Michala (poznajú typ a farbu taxíkov) sú blízko kuchyne, preto ich informácie pokladám za hodnoverné. Neviem kto je väčší pán – Sprava Tanapu, alebo Krajský úrad v Prešove. Správa Tanapu zruší vývoz “gazdovi” a vzápätí Prešov “urgentne” povolí tú istú činnosť horským vodcom. Dúfam, že SD sa bude sťažovať. Čo keby o “urgentné vybavenie povolenia” požiadal KST – sekcia vysokohorskej turistiky, alebo náš KST Banská Bystrica – Kremnička? Samozrejme bola by to naša “osobná iniciatíva na vývoz svojich členov, avšak nie komerčný vývoz”. Zasa sa musím opakovať, že niekto je rovnejší.

  10. Michal Gerčák píše:

    Zdravím Milan,

    povolenie na vjazd na lesnú cestu vydávajú v Tatranskom národnom parku Štátne lesy TANAPu na základe vyjadrení od Lesného úradu, Krajského úradu ŽP, Správy TANApu a podobne. Za toto povolenie sa samozrejme platí ročný poplatok. Ktokoľvek využívajú lesnú cestu na akýkoľvek účel, či už prevádzkovatelia chát, hotelov, lanoviek na Hrebienku či Štarte alebo horskí vodcovia, musia mať toto povolenie, pretože vjazd na lesnú cestu bez povolenia, je podľa mojich informácií, už nie priestupok, ale trestný čin. Tieto povolenia majú však svoje obmedzenia na základe platných zmlúv.
    V prípade, že potrebuje na výkon Vašej činnosti v rámci KST, VHT, v rámci výcvikov a školení, tak máte právo požiadať o toto povolenie.
    S otázkami o tom kto je rovnejší a kto ako urgentne vydal povolenie by ste sa mali obrátiť na príslušné úrady.

    Zaráža ma akurát fakt, že podľa Vás sú najväčším problémom Vysokých Tatier horskí vodcovia. Podľa historických záznamov organizavané vodcovstvo vzniklo v roku 1874 a horskí vodcovia sprevádzajú svojich klientov už 140 rokov. Dokonca prvý písomný záznam o tatranskom vodcovi sa zachoval v cestopise Simplicisimus z roku 1683. Týmto chcem len povedať, že horské vodcovstvo má svoje miesto vo Vysokých Tatrách.
    Horskí vodcovovia nevydávajú Návštevné poriadky, neschvaľujú povolenia na vjazdy, výstavby ferrát ani nových chodníkov. Nie sú správcom TANAPu ale strážcami TANAPu a myslím si, že by ste mali Vaše požiadavky smerovať inam a nie dehonestovať horských vodcov.

Tvoj komentár