Na štátny sviatok 17. novembra 2012 opäť pripadla akciová ponuka Železníc SR a supermarketu Lidl cestovať výhodne po všetkých železničných tratiach Slovenska. Neplánovane na rovnaký termín bol v kalendári túr zaradený vlakový výlet po trase zrušenej železnice Suchá Hora – Trstená. Čakali nás dva prestupy, prvý vo Vrútkach, ktorého sme sa obávali pre preplnené vlaky, no napokon sme šťastne prestúpili aj v Kraľovanoch a mohli si vychutnať doslova vyhliadkovú jazdu lokálky Orávka, ktorá dosahovala rýchlosť jazdy 20 – 30 km/h. Vychutnali sme si pohľad na prebúdzajúcu sa Oravu z rannej inverzie, na Oravský hrad a vystúpili na konečnej v Trstenej.
Nasleduje blesková prehliadka mestečka a jeho zaujímavostí (Obecný dom, kostolný areál, námestie, kláštor a synagóga). Autobus nás 20 turistov vezie do goralskej dediny Suchá Hora, kde s jasným nebom a kulisou Tatier za chrbtom smerujeme k štátnej hranici s Poľskom. Obdivujeme historický hraničný pätník z roku 1920 a zamrznutou cestou pokračujeme z opustenej železničnej stanice Suchá Hora. Po zistení, že vlak nepôjde, smerujeme popri zarastenom telese železnice smer Trstená. Prekonanie prvého zrušeného mosta je hračka, stačí preskočiť malý potôčik. Druhý potok bez mosta je už širší, ale aj Červený potok prekonávame bez ťažkostí. Vysoký násyp nás však privádza k riečke Jelešňa, kde chýbajúci most je už problémom. V blízkosti sa žiadna lávka nenechádza, tak musíme vyzuť topánky, ponožky, vyhrnúť nohavice a prebrodiť chladnú oravskú riečku. Viacerí účastníci váhajú nad brodením vody v novembri, ale inej cesty niet, lebo nás ešte čaká polovica trasy. Nakoniec prekonávame aj Jelešňu, niekto s úsmevom a novým zážitkom, niekto so zdesením a obavami, ale novembrové brodenie označujeme za najsilnejší zážitok dnešnej túry.
Keďže sme brodením zabili dosť času, vedúci Tomáš nahadzuje rýchlikové tempo a váhajúcich brodivcov necháva prudko na chvoste. Smer je však jasný, zarastený pás krovín sa tiahne naprieč krajinou až nás dovedie nad dedinu Liesek s bývalou železničnou stanicou. Tu nám vybavila Danka krátku exkurziu meteorologicou stanicou, ktorá obýva niekdajšie sídlo železničiarov. Pán meteorológ nám približuje jeho prácu, meracie prístroje a nakoniec skončíme na streche, ktorá ponúka dobrú vyhliadku. Unavenejší účastníci sa rozhodnú zviesť autobusom z blízkeho Liesku do Trstenej a zvyšok partie zavŕši trasu prechodom cez polia k podjazdu cestného obchvatu Trstenej. Na konci ešte čaká jediný zachovaný most trate cez Oravicu a záverečné posedenie (občerstvenie) na námestí. Preplnená Orávka nás odváža večernou Oravou a ďalšie dva vlaky až domov, kde prichádzame o pol deviatej večer.
PS: podujatia sa zúčastnila redaktorka Rádiovíkendu z Rádia Regina Banská Bystrica. Reportáž (fotogaléria) bola odvysielaná v rozhlase 4. mája 2013.
Viac fotografií si môžete pozrieť na záberoch od Arpáda – foto turistickej trasy a foto prehliadky Trstenej.
Parametre túry:
- vzdialenosť 18.76 km
- čas záznamu 5.19 h
- stúpanie 123 m
- klesanie 310 m
- priebeh trasy (záznam túry)
-TT-
Reportáž o novembrovom brodení riečky Jelešňa bude odvysielaný v utorok 20. 11. v čase medzi 11.05 – 11.30 h na rádiu Regina BB.
Nahrávka reportáže z výletu na Oravu sa dá vypočuť na tomto odkaze http://www64.zippyshare.com/v/6409612/file.html